Guhdarî min bin! Ji ber ku ez ne ew an jî ev im! Beriya her tiştî bi hine dî re min neşilişînin!
Bi rawêja ku di nêz de bi îddîaya herî dijwar ku berê xwe daye wê ez
ê derkevim pêşberî mirovahiyê bivê-nevê divê ez bibêjim bê ka ez kî me. Ji
hîmî ve divê ev were zanîn: ji ber ku, ne ku ''nasnameya xwe vedişêrim''. Lê
bêrêjêtiya di navbeyna mezinbûna peywira min û biçûkbûna hevçaxê min de
ji vir diyar dibe, ne ez seh kirime û ne jî dîtime. Ez ji kîsê xwe dijîm,
dibe ku jiyana min tenê pêşdaraziyek be...Ji bo ku ez bi xwe bidim bawerkirin
ku ez najîm, tenê bi ronakbîrekî re ku havînî têne Engadîna Banî,
biştexilim bes e...Di nav van şertan de peywireke wiha dikeve ser milê min ku
dike hînbûyinên min û reftarên min bêhtir li ser şanaziya ajoyên min ên navxwe
serî rakin, gotina vê li min dikeve: Guhdarî min bin! Ji ber ku ez ne ew an jî ev im! Beriya her tiştî bi hine dî re min neşilişînin!
Mînak, bi mîsogerî ez ne reşeyek, an jî cinawirê sincê me. Bi ser de,
hevîrê min berevajiyê şêwaza wî mirovî ye ku bi xawênê hatiye rûmetdarkirin.
Bila di navbeyna me de bimîne, ji min ve wilo xuya dike ,tam jî ya ku li
şanaziya min xweş tê ev e. Ez berdestikê feylezof Dîonyssos im, li şûna ku
bibim Satyr, bi min çêtir e ku bibim ewliya. Lê bes bila ev nivîs were xwendin.
Dibe ku armanca vê nivîsê tenê ew e ku vê dijberîbûnê bi rengekî kêfxweş û
mirovî vebêje, dibe ku di vê de serfiraz jî bûbim. ''Rastkirin''a mirovahiyê wê
bibûya tişta dawî ku (min) qewl li ser vê bidaya. Ez ê senemên nû
nedeynim; ên berê bila hîn bibin bê ka tê çi maneyê ku mirov bibe xwediyê
pîjaqên ji heriyê. Qelibandina seneman ( ez ji wan re ''îdeal'' dibêjim)
- ya ku herî pir li sinetê min tê ev e. Mirovan cîhaneke îdeal li hev anîn û
nirxê rasteqîniyê, maneya wê, rastiya wê qedandin... ''Cîhana rastî'' û
''cîhana berdest''; bi rengekî zelal; cîhana ku li hev anîne û
rasteqînî.. Derewa ku jê re îdeal dibêjin heta niha mîna bêqidoşiyekê bû, ku
kûmişîbû ser rasteqîniyê, mirovahî, bi vê rêyê heta bi kûrahiya ajoyên navxwe
hatin xapandin, kete ser şaşiyê; heta ku ji nirxê berevajî re biperize,
ku weke hîmê bilindbûnê, dahatuyê, heqê berz ê li ser dahatuyê hatî hesibandin,
vê domand.
Ên ku hewaya nivîsên min hilmijandin, dizanin ku ev hewaya cihekî
bilind e, hewayeke hişk e. Mirov divê li gorî van hewayan çêbûbe an na
talokeyeke mezin e ku mirov jê serma bigire. Qeşa nêz, tenêtî kambax e - lê
çawa jî her tişt di nav ronkahiyê de dinive! Mirov çawa jî bi azadî dihilmije!
Hîs dike ku çawa gelek tişt li jêr hiştine. Felsefe, bi qasî ku heta
niha bi ber ketime û jiyame, bi dildarî jiyana li çiyayên bilind û li qeşayan e
- lêgerîna li wan hemû tiştên biyan û ber pirsê ne, yên di bûneweriyê de û ya
hemû tiştên ku heta niha sincê ew darizandine. Ji tecrûbeya min a dirêj a ji
gerên min ên di nav qedexeyan de ez hîn bûm, sedemên ku heta niha kirine
sincî û hatiye îdealîzekirin ji yên ku têne xwestin, zêdetir cihê hatine dîtin.
Çîroka veşartî ya feylezofan, psîkolojiya mirovên mezin ji min ve ronî
bû. Aqil dikare çiqas rastiyan ragire, dikare xwe bide ber çiqas
rastiyan? Pê re pê re ev ji bo min bû pîvana sereke ya nirxê. Şaşî ( -baweriya
bi ya îdeal -) ne korbûn e, şaşbûn tirsonekîbûn e..Di agahiyê de her
destkeftî, ji wêrekiya gaveke ber bi pêş ve; ji hişkbûna li bara xwe û ji
dirûstbûnê tê...Ez îdealan pûç nakim, tenê li dijî wan lepikan dixim destê
xwe... Nîtîmur în vetîtum: Bi vê gotebêjiyê îro felsefeya min wê bi ser bikeve,
ji ber ku heta niha bi rêgezî tim rastî qedexe kirin.
Di nav nivîsên min de Zerdeştê
min xwedî cihê xwe yê cihê ye. Bi wê, ji nav wan diyariyên ku heta niha dane
mirovahiyê, min, a herî mezin daye. Ev pirtûk bi dengê xwe yê ku ji hezaran salan
dibihure, ne tenê pirtûka herî berz e ku hatiye nivîsîn, a esil,
pirtûka-hewayên bilind e – wiha, diyardeya mirov bi dûrahiyên pir zede li jêrê hiştiye- heman demê, pirtûka
herî kûr e, ji gencîneya herî kûr a rastiyê çêbûye, bîreke
wiha ye ku naçike, ti dêwla ku tê hatiye hincan, bêyî ku bi zêr û qenciyê tije
bibe, jê dernakeve. Li vir ê ku diaxive ne ‘’mesîh’’ e, ne jî ew nexweşiya ku
jê re danêrê dîn tê gotin û ne jî hevkariya hêwilnak a xwestina hêzê. Ji bo ku
mirov neheqiyeke ku dilê mirov bişewitîne li zanabûna wê neke, beriya her tiştî
divê mirov vî dengî, vî dengê sekan bi rastî jî bibihîse. ‘’Peyvên herî bêdeng in ên ku bagerê tînin, ew ramanên ku
bi gavên kevokan tên, rê ve dibin cîhanê-‘’
Hejîr dikevin ji daran, gihayî û şîrîn; sor in, qaşûlên wan ji wan
dibin dema ku dikevin. Ez bayê kur im ji bo hejîrên gihayî.
Weke hejîran dikevine ber we ev doktrin dostên min: naxwe ji avên wan
vexwin, goştê wê yê şîrîn bixwin! Va ye payiz, ezmanekî paqij û dawiya nîvroyê-
Li vir ne yekî fanatîk diştexile, li vir kes ‘‘weaz’’an nake, li vir
em li baweriyê nagerin: ji pirbûneke
bêdawî ya ronkahiyê û ji kûrahiya şadiyê dilop dilop dikevin ev peyv – bi tempoya
vê axaftinê bi giraniyeke nerm e. Tiştên weke vê ji bo kesên bijarte ne, li vir
cihêtiyek e ku mirov bibe guhdarek; ne ji qeweta her kesî ye ku guh bide
Zerdeşt… Li gel vê jî Zerdeşt nabe yekî ku ‘’ji
rê derdixîne’’?.. Lê ew cara pêşî dema dîsa li tenêtiya xwe vedigere çi
dibêje? Berevajî gotina ya ‘’zana’’yekî, ya ‘’welî’’, ‘’rizgarkarekî’’ û dêcadentekî dî ku di heman rewşê de wê
bibêjin… Ew ne ku tene cihê diaxive, ew, her wiha cihê ye jî.
Ez bi tena serê xwe diçim
niha, ey berdestikên min! Hûn jî biçin êdî, bi tena serê xwe biçin! Ez wiha
dixwazim.
Ji min dûr bikevin û li
ber Zerdeşt rabin! A baş: jê fedî bikni! Belkî hûn xapandibin.
Mirovê zanînê ne tenê
divê hij ji dijminê xwe bike, her wiha divê çavreşiyê bavêje dostên xwe.
Mirov ku tim bimîne
şagirt deynê xwe ne xweş wê bide mamosteyê xwe. Û çima hûn naxwazin li talana qewzegula
min bixin?
Hûn min rûmetdar dikin:
lê ku rojekê hûn ji rûmetê bikevin?
Xwe ji ber bidin alî da ku nekevin bin bîrdariyekê!
Hûn dibêjin, hûn ji
Zerdeşt bawer dikin? Lê çi giringiya Zerdeşt heye! Hûn mûrîdên min in lê çi
giringiya mûrîdan heye!
Hûn hê li xwe negeriyane; pêşî we ez dîtim! Wilo dikin hemû mirov; ji bo vê jî girîngiya hemû
baweriyan ev qasî kêm e.
Niha şîreta min li we ew
e ku hûn dev ji min biqerin û xwe bibînin; û tenê dema ku we hemûyan dev ji min qeriya ez ê li we vegerim.
Yorumlar
Yorum Gönder